Acquisto casa Help to Buy (2024)

  • Acquisto con la formula: help to buy
  • L’help to buy: di cosa si tratta?
  • Perché conviene questa formula di acquisto?
  • Qual è la differenza tra rent to buy e help to buy?
  • Quali sono i costi del contratto di “help to buy”?

Acquisto con la formula: help to buy

Acquisto casa Help to Buy (1)L’acquisto di una casa è un’operazione a volte difficile nella quale devono confluire vari aspetti contemporaneamente: una casa che sia congeniale alle proprie esigenze e la disponibilità economica legata al prezzo di acquisto. Vi sono, tuttavia, varie alternative contrattuali che consentono all’acquirente di diluire il prezzo di acquisto nel tempo preservando comunque la sicurezza dell’acquisto.

La scelta della locazione, infatti, è spesso legata alla mancanza di disponibilità economica in ordine all’acquisto ma comporta ugualmente un esborso di denaro continuato nel tempo. Vi sono dei rimedi che consentono di acquistare la casa senza un esborso di denaro che sia immediato, tra questi in primo luogo il mutuo.

Ottenere l’approvazione di un mutuo non è cosa sempre semplice, soprattutto se non si hanno opportune garanzie. Per questo motivo andremo ad analizzare l’acquisto con la formula “help to buy”, la quale rappresenta un’alternativa sia al più conosciuto rent to buy, sia all’acquisto classico.

L’help to buy: di cosa si tratta?

Il contratto di help to buy è un contratto con il quale l’acquirente ottiene immediatamente la disponibilità del bene in seguito ad un contratto preliminare di compravendita, nel quale viene versata una caparra o un acconto. In sostanza si conclude un vero e proprio preliminare per atto pubblico dal Notaio, con conseguente trascrizione nei Registri Immobiliari.

In sede di stipula l’acquirente versa un acconto o una caparra si impegna a stipulare un successivo atto definitivo. Fin qui sembrerebbe non esserci alcuna differenza rispetto ad un normale preliminare di compravendita, se non fosse per l’obbligo di versare successivamente alla stipula dell’atto periodicamente una somma di denaro (mensilmente, ogni sei mesi, ogni anno) che tenga conto appunto delle spese di godimento del bene.

Queste somme che vengono versate periodicamente, quasi come se fosse il pagamento di un canone di affitto, verranno poi imputate al prezzo finale e decurtate da questo, che poi sarà saldato in sede di atto definitivo.

Perché conviene questa formula di acquisto?

Si tratta di una formula conveniente per vari motivi. Innanzitutto, questo consente di ottenere immediatamente la disponibilità del bene, cosa che invece non avviene nel contratto preliminare di compravendita secco, dove ci si obbliga solo ad acquistare il bene, la cui disponibilità si avrà al momento della stipula del definitivo. In secondo luogo, si consente di diluire il pagamento del prezzo come se fosse un canone di affitto, arrivando alla stipula del definitivo con un prezzo minore da pagare per intero, riuscendo magari ad ottenere anche un mutuo.

Ad esempio, un acquirente accetta di acquistare una casa che vale 150.000 euro, ma ottiene dalla Banca solo un mutuo per 100.000. Dunque, conclude un contratto di help to buy, ottiene immediatamente la disponibilità della casa, si obbliga ad acquistare entro tre anni, durante i quali deve versare 50.000 euro rateizzati; al momento della stipula verserà la restante parte prendendo la provvista con un mutuo.

Qual è la differenza tra rent to buy e help to buy?

Con il contratto di rent to buy si stipula una sorta di locazione, dove il potenziale acquirente paga il canone di affitto e dopo un determinato numero di anni pattuito, decide se acquistare o meno, imputando al prezzo della compravendita quanto versato ratealmente nel corso degli anni.

Si tratta, dunque, di una facoltà in capo al conduttore e non di un obbligo di acquisto. Al termine, si può anche decidere di non acquistare, come se ci fosse stato semplicemente un contratto di locazione. Nel contratto di help to buy, invece, ci si obbliga fin dall’inizio ad acquistare, proprio come in un contratto preliminare. Quest’ultimo, infatti, obbliga le parti a concludere un successivo contratto definitivo; se una delle parti non è più d’accordo, l’altra può ottenere una sentenza del giudice sostitutiva.

Inoltre, nel rent to buy, i canoni pagati nel corso dei mesi non devono essere necessariamente tutti imputati al prezzo dell’eventuale acquisto, ma possono essere in parte imputati al godimento del bene; nell’help to buy, tutto ciò che si paga è un acconto sul prezzo e concorre, dunque,a diminuire quanto dovrà pagare a titolo di corrispettivo.

Perché si chiama “help to buy”

Si chiama così proprio perché è un aiuto all’acquisto, ovvero un contratto che consente a chi non ha la disponibilità economica immediata di acquistare un bene, di preservarsi ugualmente l’immobile ed iniziare anche già a goderne e ad abitarlo.

Qual è la durata dell’help to buy?

A differenza del rent to buy, il quale ha una durata maggiore, pari al massimo a dieci anni, entro i quali il conduttore può decidere se acquistare o meno, nell’help to buy, trattandosi alla base di un contratto preliminare, la trascrizione dura tre anni, ai sensi dell’art.2645 bis c.c..

Quando si acquista la proprietà?

Essendo parificato al contratto preliminare, la proprietà non si acquista subito bensì al momento finale, quando si stipula il contratto definitivo. L’acquirente, però, acquista subito la disponibilità del bene, ovvero ne ottiene il possesso e il godimento, come se fosse titolare di un contratto di locazione. Non essendo ancora proprietario, non è lui, bensì il venditore, a pagare le spese fiscali e le spese di straordinaria amministrazione sull’immobile.

Quali sono i costi del contratto di “help to buy”?

Questo tipo di contratto è tassato come un normale contratto preliminare di compravendita, pertanto in quella sede occorre pagare l’onorario del Notaio più IVA, oltre all’imposta di registro pari al 3% sugli acconti periodici, se il venditore è un privato; le somme pagate a titolo di caparra scontano l’imposta di registro pari allo 0,50%.

L’imposta di registro pagata sugli acconti e caparre versate sia in sede di preliminare, che ratealmente nei mesi o anni successivi, potrà essere detratta dall’imposta di registro (pari al 2% se prima casa), da pagare in sede di definitivo.

Acquisto casa Help to Buy (2024)

FAQs

What is the $7500 first time home buyer grant in Illinois? ›

Illinois home buyers can receive up to 5% of their loan amount with a maximum of $7,500. Your loan balance comes due only when you refinance, sell the home, or pay off your primary mortgage.

What is the difference between CalHFA and FHA? ›

CalHFA is a program which provides FHA loans for families in California. It not only offers the government FHA loans, but also provides conventional loans backed through private mortgage insurance.

How much is a downpayment on a 500K house? ›

Introduction to down payments

It's usually expressed as a percentage of the purchase price. So, if your mortgage requires that you put down, say, 3%, the down payment needed for a $500K house would be $500,000 x 3% = $15,000. And a 20% down payment would require $100,000 ($500,000 x 20% = $100,000).

What credit score do I need to buy a house with no money down? ›

You'll usually need a credit score of at least 640 for the zero-down USDA loan program. VA loans with no money down usually require a minimum credit score of 580 to 620. Low-down-payment mortgages, including conforming loans and FHA loans, also require FICO scores of 580 to 620.

How much house can I afford with $10,000 down? ›

If you have a conventional loan, $800 in monthly debt obligations and a $10,000 down payment, you can afford a home that's around $250,000 in today's interest rate environment.

How to qualify for first time home buyer grant in Illinois? ›

Eligibility
  1. Minimum credit score of 640 is generally required.
  2. Must meet county household income limits and purchase price limits.
  3. Contribute $1,000 or 1% of the purchase price, whichever is greater.
  4. The home must be your primary residence.
  5. You must complete homeownership counseling, either in person or online.
Jun 27, 2023

Does CalHFA have to be paid back? ›

While you can make payments on the loan to reduce accrued interest, or principal, no payments are required until the loan is called due, at maturity of the first, sale of the property, transfer of title, a refinance or assumption of the first.

What is the minimum credit score for CalHFA? ›

What are the minimum credit score requirements for CalHFA conventional loan programs? The minimum credit score is 660 for borrowers with income less than or equal to HomeReady 80% AMI LI income limit.

How much can I qualify for FHA? ›

2024 FHA loan limits
FHA loan limitsMost areasAlaska, Hawaii, Guam and U.S. Virgin Islands
One-unit$498,257$1,724,725
Two-units$637,950$2,208,375
Three-units$771,125$2,669,275
Four-units$958,350$3,317,400
Dec 18, 2023

Can I afford a 500k house on 100k salary? ›

The 30% rule for home buyers

If your annual salary is $100,000, the 30% rule means you should spend around $2,500 per month on your house payment. With a 10% down payment and a 6% fixed interest rate, you could likely afford a home worth around $350,000 to $400,000 (depending on the cost of taxes and home insurance).

How much house can I afford if I make $70,000 a year? ›

One rule of thumb is that the cost of your home should not exceed three times your income. On a salary of $70k, that would be $210,000. This is only one way to estimate your budget, however, and it assumes that you don't have a lot of other debts.

What income do you need for a $600000 mortgage? ›

If you put down 20% on a home worth $600,000 with a 30-year, fixed-rate mortgage at 7%, your principal plus interest is $3,193. This means that you need a monthly income of about $11,404. Keep in mind, it's a good idea to discuss a commitment like this with a financial advisor.

How much can I borrow with a 700 credit score? ›

You can borrow from $1,000 to $100,000 or more with a 700 credit score. The exact amount of money you will get depends on other factors besides your credit score, such as your income, your employment status, the type of loan you get, and even the lender.

What FICO score is used for mortgage? ›

The most commonly used FICO Score in the mortgage-lending industry is the FICO Score 5. According to FICO, the majority of lenders pull credit histories from all three major credit reporting agencies as they evaluate mortgage applications. Mortgage lenders may also use FICO Score 2 or FICO Score 4 in their decisions.

What's the highest credit score? ›

The highest score you can have on the most widely used scales is 850. According to data from FICO, about 1.7% of all FICO scores were at the coveted 850 as of April 2023. And even if you do get there, the fluctuating nature of credit scores means you're unlikely to keep it month after month.

Do I qualify for first-time home buyer Illinois? ›

To qualify for down payment assistance in Illinois, you'll likely need a credit score of 640 or higher. You'll then need to complete a homebuyer education course, be approved for a first mortgage through IHDA, meet the income limits in your county and have a debt-to-income ratio of 45% or below.

What is the debt-to-income ratio for Ihda? ›

Minimum credit score 640 for all loan types • FHA, VA, USDA, FNMA HFA Preferred, FHLMC HFA Advantage only o AUS Approve/Eligible or Accept/Eligible findings required o Manual Underwrites – See Procedural Guide details • Maximum total debt-to-income (back end) ratio of 45.00% for all loan types • IHDA income and ...

What is the minimum credit score to buy a house in Illinois? ›

The required credit scores for mortgages in Illinois differ based on the type of loan. Conventional loans demand a score of 620, while government-backed loans are more lenient.

How much are closing costs in Illinois? ›

The closing cost percentage for buyers in Illinois accounts for 2% to 5% of the total purchase price. The exact closing costs depend on the type of loan, home value, sale contingencies, and local laws. You can ask for seller credits or concessions, negotiate with your lender, or opt for a no closing cost mortgage.

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Dan Stracke

Last Updated:

Views: 5734

Rating: 4.2 / 5 (43 voted)

Reviews: 82% of readers found this page helpful

Author information

Name: Dan Stracke

Birthday: 1992-08-25

Address: 2253 Brown Springs, East Alla, OH 38634-0309

Phone: +398735162064

Job: Investor Government Associate

Hobby: Shopping, LARPing, Scrapbooking, Surfing, Slacklining, Dance, Glassblowing

Introduction: My name is Dan Stracke, I am a homely, gleaming, glamorous, inquisitive, homely, gorgeous, light person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.